فرهنگ غذایی ترکیه

ویژگی های فرهنگی امپراطوری عثمانی تاثیر شگرفی را در غذاهای ترکیه گذاشته است و این مسئله در کنار قدرت صنعت گردشگری این کشور، باعث شده تا نام غذاهای ترکیه به عنوان یکی از برجسته ترین و اشتها آورترین غذاهای جهان مطرح شوند. میراث غذایی عثمانی در نتیجه ترکیب انواع شیوه های پخت و پز و موادد اولیه ی قیمت ماکروفر خارجی غذاها در آسیای مرکزی، قفقاز، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان به وجود آمده و ساختاری چند فرهنگی دارد.
به دلیل استفاده ی زیاد از سبزیجات و ماهی تازه و روغن زیتون غذاهای این کشور از غذاهای غنی جهان نیز به حساب می آیند. مواد پر کاربرد در آشپزی ترکیه گوشت، سبزیجات و حبوبات را شامل می شوند و به دلیل استفاده از غذاهای آبکی و خورش مصرف نان نیز در این کشور بالا است.

صبحانه، بخش مهمی از وعده های غذایی برای ساکنان ترکیه می باشد و موادی سالم،مغذی و خوشمزه را شامل می شود که در نقاط مختلف به شکل های متفاوتی سرو می گردد. سبزیجات، گوجه فرنگی ، خیار و فلفل از جمله موادی هستند که در صبحانه به همراه پنیر، تخم مرغ، زیتون، عسل، خامه وشیر خورده می شود. نان های محلی هر منطقه ، نان ذرت و نان حلقه ای یکی از اجزای اصلی این وعده ی غذایی به شمار می روند. در روز های یکشنبه صبحانه مفصل تر تهیه می گردد و بهانه ای برای دورهمی های اجتماعی را ایجاد می کند .
کباب ها جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی خرید خودرو ترکیه دارند و با روش های متفاوتی طبخ می شوند در کنار این کباب ها بسته به مواد تشکیل دهنده و شیوه ی پخت، برنج، برنج بلغور و سبزی نیز سرو می گردد.

 غذاهای پرطرفدار

یکی از غذاهای پرطرفدار در ترکیه کوفته است که انواع و اقسام گوناگونی دارد، اما کوفته ی مهم ترکیه آن است که با گوشت چرخ کرده ی گوسفند یا گوساله درست می شود، این غذا در ایران هم پخته می شود و از خوراک های محبوب در کشورمان هم هست.

کوفته گوشت چرخ کرده به شکل گلوله گلوله در می آید و در مرکز آن آلوی ترش یا زرشک قرار می گیرد و سپس پخته می شود، کوفته خوراکی آب دار است و همراه آن سالاد یا ماست ساده سرو می شود.

از بهترین کوفته های ترکیه قیمت تلفن همراه  می توان به کوفته برنجی و کوفته ی سرخ شده ( بدون آب ) اشاره نمود.

اما به دلیل اختلاف ادویه جاتی که در ترکیه برای پخت کوفته استفاده می شود پیشنهاد می کنیم طعم لذیذ کوفته در این کشور را از دست ندهید.