چشم انسان یکی از حساس ترین اعضای بدن می باشد. برای مراقبت از این عضو حساس چه اقداماتی باید انجام داد؟

پرتوهای فرابنفش خورشید، از جمله مواردی هستند که می توانند برای چشم زیان آور باشند. نیازی نیست که مستقیم به خورشید نگاه کنید تا چشمانتان قیمت پنجره دو جداره  آسیب ببینند، پرتوهای فرا بنفش خورشید از سطح آسفالت، نمای ساختمان ها، آب، برف و به عبارتی از تمام سطوح اطراف ما منعکس می شوندو اثرات مضری بر روی چشم ما، برجای میگذارند.

طی سال های اخیر به علت نازک شدن لایه ازن، محافظت از چشم ها در مقابل اشعه فرابنفش به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. 
اشعه فرابنفش (
UV) با طول موج ۴۰۰ نانومتر یا کمتر شامل پرتوهایUV-A,B,C و UV-Vacuum می باشد. UVA با طول موجی برابر۳۱۵-۳۸۰ نانومتر، بیشتر توسط عدسی چشم جذب می‌شود و در نهایت ضرری برای چشم ندارد. اما می تواند باعث سوختگی، برنزه شده، ایجاد چین و چروک و پیری پوست شود.
اشعه 
UVB با طول موجی برابر با ۲۹۰-۳۱۵ نانومتر موجب سوختگی پوست و در چشم باعث آب مروارید و ضایعات شبکیه می شود. اشعهUVC با طول موجی برابر ۲۰۰-۲۹۰ نانومتر در لایه ازن جذب شده و به زمین نمی رسد و UV vacuum با طول موج بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نانومتر در خارج از اتمسفر زمین قرار دارد. با توجه به آنچه گفته شد، اشعه‌ای که باید چشم قیمت مداد رنگی را از آن مصون نگه داشت پرتوهای فرابنفش Bاست.
دانشمندان بر این باورند که تماس زیاد با اشعه 
UVB می‌تواند در مدت طولانی سبب بروز بیماری‌های برگشت‌ناپذیر چشمی مانند آب مروارید، آسیب ماکولا ( نقطه تیزبینی چشم) و ناخنک شود. خطر ابتلا به ناخنک در افرادی که در سنین پایین تر در معرض اشعه فرا بنفش بوده اند و همچنین کسانی که در بیرون از خانه فعالیت دارند و در معرض نورآفتاب هستند بیشتراز افراد دیگر است.
استفاده از عینک‌های آفتابی به عنوان یک ضرورت در حفظ سلامت چشم‌ها توصیه شده است. محافظت چشم در مقابل نور شدید آفتاب و اشعه فرابنفش موجود در آن بسیار مهم است. استفاده از عینک آفتابی مناسب در شرایطی که نور آفتاب شدید است، باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی چشم و شبکیه چشم می‌شود.
طبق بررسی های انجام شده ارتباط نزدیکی بین بروز آب مروارید و مدت زمان قرارگرفتن در معرض نورخورشید وجود دارد.
چشم کودکان در برابر صدمات ناشی از نور خورشید بسیار آسیب پذیرتر از چشم بزرگسالان است. علت این امر شفاف بودن زیاد قرنیه و عدسی در چشم کودکان است که امکان عبور بیشتر نورخورشید را به داخل چشم و شبکیه فراهم می کند. کودکانی که برای ساعت های طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی کردن هستند، باید از چشمان خود در مقابل نور خورشید محافظت کنند.
چشم های با رنگ آبی، سبز روشن و چشم های میشی بیشتر از سایر چشم ها به نور خورشید حساس هستند. هرچند عدسی-های داخل چشمی، پرتوهای فرا بنفش را تصفیه می کنند ولی افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرارگرفته اند، باید حتما قیمت آکواریوم از چشم های خود، توسط عینک آفتابی محافظت کنند.اگر شما قرار است ساعات طولانی در هوای آزاد مشغول به کار باشید یا اگر برای برنزه شدن از نور آفتاب استفاده می کنید، حتماً باید مجهز به یک کلاه لبه دار و یک عینک آفتابی مناسب باشید.