مهندسان، کارگران، جوشکار ها یا حتی کسانی که از لامپ های مخصوص برنزه کردن بدن یا سولاریوم استفاده می کنند، حتماً باید عینک های آفتابی که نور فرا بنفش را جذب می کنند استفاده نمایند.

عینک آفتابی
عینک آفتابی، عینکی است که شیشه های آن برای محافظت در برابر نور آفتاب طراحی شده اند. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که در نور آفتاب و در طول روز احساس ناراحتی می کنید. برف و آب، نور محیط را به طرف چشم منعکس می کنند. بنابراین در محیط هایی مانند ساحل دریا یا هنگام ورزش هایی مانند اسکی، کوهنوردی، نور بیشتری از محیط به طرف چشم منعکس می شود و لازم است از کلاه لبه دار و عینک آفتابی استفاده شود.

نحوه شناخت عینک آفتابی استاندارد 
بهترین راه شناخت عینک ‌های استاندارد، استفاده از دستگاه 
UV متر است که اغلب در عینک‌ فروشی‌ های معتبر یافت می‌ شود. عینکی استاندارد است که جذب UV توسط آن در این دستگاه بیش از ۹۸ درصد باشد . گاهی علامت UV400 که نشان دهنده قابلیت حفاظت دندان مصنوعی چشم بر علیه UVB است در کنار عینک ها درج شده است که لزوما وجود این عدد دلیل بر استاندارد بودن عینک نمی باشد.
بدون استفاده از دستگاه «
UV متر» جهت شناخت استاندارد بودن عینک‌ های آفتابی، تشخیص یک عینک آفتابی مناسب، حتی برای متخصصین نیز سخت و غیرممکن خواهد بود. 
هر عینک گران‌قیمتی را نمی‌توان استاندارد قلمداد کرد و باید تمامی آنها توسط دستگاه ( 
UV متر) آزمایش شوند.
عینک آفتابی مناسب باید شرایط زیر را داشته باشد: 
– از چشمان شما در برابر اشعه فرا بنفش محافظت کند 
-از چشمان شما در برابر نور شدید خورشید محافظت کند.
– از چشمان شما در برابر نورهای زننده و خیره کننده محافظت کند. 
– وضوح و کنتراست تصویر را بهبود بخشد.

یک عینک ارزان قیمت و بی کیفیت معمولا مزایای فوق را در اختیار شما قرار نمی دهد، بلکه تنها از شدت نور می کاهد ولی اشعه فرا بنفش را حذف نمی کند. از این رو مردمک چشم انسان ها به دلیل کاهش شدت نور گشاد تر شده و اجازه می دهد اشعه فرا بنفش بیشتری به درون چشم  برسد که سبب آسیب به شبکیه چشم و در پی آن ابتلا به آب مروارید و … می گردد. بنابراین حتما از عینک های آفتابی دارای حداقل حفاظت UV400 استفاده کنید. 
آیا در زمستان هم به عینک آفتابی نیاز داریم؟
در فصل زمستان به علت کوتاه بودن روز و آفتاب کمتر انتظار می رود نیاز چندانی به عینک آفتابی برای محافظت چشم ها نباشد.
در حالی که برف، 
۸۵ تا ۹۵ درصد از UV را منعکس می کند. این بازتاب در مورد آب و زمین حدود ۱۰ درصد می باشد، پس احتمال آسیب چشم در اثر UV در هوای برفی بیشتر می شود بنابراین اهمیت استفاده از عینک آفتابی در زمستان کمتر از تابستان نیست . 
عدسی یا شیشه عینک آفتابی 
۱) جنس عدسی
عدسی های به کار رفته در عینک خرید تجهیزات صنعتی دارای انواع شیشه ای و پلاستیکی می باشد.

عدسی پلاستیکی:
۱- CR-39 ( این نوع عدسی پلاستیکی از جنس رزیـن می باشد. عدسی های CR-39 معمول ترین عدسی های عینک آفتابی اند که علاوه بر سبکی و مقاومت در برابر خراش، پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز محیط را از خود کمتر عبور می دهند و از چشم ها بهتر محافظت می کنند.
۲- پلی کربنات: پلاستیک مصنوعی بسیار سبک وزن با استحکام زیاد می باشد. این عدسی ها در برابر ضربه مقاومند.و برای محافظت در مقابل ضربه از بیمارانی که فقط یک چشم دارند توصیه می شود.
۳- اکریلیک: عدسی هـای آکــریلیک، ارزان قـیـمـت و سـخـت می باشند وضوح کمتری نسبت به عدسی های پلی کربنات دارند و زود خراشیده می شوند.
عدسی شیشه ای : 
عدسی های شیشه ای نسبت به عدسی های پلاستیکی وزن بیشتری دارند و همچنین در برابر خراشیدگی مقاومت بیشتری دارند. 
عینک شیشه ای یا پلاستیکی؟ 
عدسی های شیشه ای بهترین قابلیت وضوح بینایی را دارند و در برابر خراش مقاومند، اما به هر حال از عدسی های پلاستیکی سنگین ترند و ممکن است بر اثر ضربه ، بشکنند یا خرد شوند.
عدسی های پلاستیکی سبک تر از عدسی های شیشه ای هستند ولی به راحتی خراش بر می دارند، اما احتمال شکستن یا خردشدن ندارند.