هر بار که نوع خاصی حسی (بینایی - شنوایی  لمس  بویایی  چشایی ) از یک سیناپس عبور می کند این سیناپس دفعه بعد برای انتقال همان نوع پیام توانمندتر شده که این روند تسهیل نام دارد بعد از آن که اطلاعات چندین بار از یک مسیر عصبی عبور کردند خرید غذای سنتی آن مسیر به حدی تسهیل می‏ شود که حتی بدون وجود محرک خارجی (حواس پنج گانه) در خود مغز تولید شده و این مرحله ای است که اصطلاحا می گوییم “مطلب ملکه ذهن شده است” .


انواع حافظه
حافظه کوتاه مدت  (Short-term memory)
شامل خاطراتی می شود که برای چند ثانیه یا حداکثر چند دقیقه دوام می آورند مگر آن که به انواع بلند مدت آن تبدیل شوند.

۲حافظه میان مدت (Intermediate-term memory)
که چند روز یا هفته باقی می ماند و در صورت عدم تکرار  بین می رود.

۳حافظه بلند مدت (Long-term memory)
که به دلیل تکرار، اگر یک بار ذخیره شود خرید آینه خودرو  می توان تا چندین سال یا حتی تا آخر عمر آن را به خاطر آورد.

تبدیل انواع حافظه به یکدیگر
برای تبدیل حافظه کوتاه مدت به بلند مدت باید آن را تثبیت کنیم بدین معنی که اگر حافظه کوتاه مدت به طور مکرر فعال شود تغییرات فیزیکی و  در سیناپس ها اتفاق می افتد که مسئول نوع دراز مدت  است . این روند به ۵ تا ۱۰ دقیقه برای حداقل تثبت و ۱ ساعت یا بیشتر برای تثبیت قوی نیاز دارد . تکرار نیزجایگزین این زمان می باشد . (همچنین تکرار روزانه و ماهانه و در کل زمانبندی شده که توصیه متخصصین بر حداقل ۸ بار تکرار با هر منوالی در ۸ روز متوالی است) - شاید این دلیلی است که همیشه دو کلمۀ تمرین و تکرار را کنار هم می‏بینیم.

نوع دیگری از تقسیم بندی حافظه
۱حافظه مشغول به کار: نوعی از حافظه است که در جریان یک استدلال فکری استفاده می شود ولی در هر مرحله ای که مسئله حل شود، خاتمه می یابد .

۲حافظه قابل بیان یا اخباری : اساسا به معنای قیمت پیراهن مردانه خاطره مربوط به جزئیات مختلف یک فکر جامع است مثلا :
الف) خاطره محیط اطراف
ب) خاطره ارتباط های زمانی
ج) خاطره علل یک تجربه
د) خاطره معنای یک تجربه
ه) خاطره یک فرد

۳حافظه مهارتی
که با فعالیت های بدن مرتبط است مثل تمام مهارت های بازی با توپ.
مغز ما این قابلیت را دارد که اطلاعات بی حاصل را نادیده بگیرد وگرنه ظرفیت ذهن ما طی چند دقیقه اشباع می شد. این مسئله ناشی از مهار سیناپس مربوط به این نوع از اطلاعات است. اثر حاصل را عادت کردن habituation یا می گویند که درواقع نوعی از حافظه منفی است. از سوی دیگر در مورد اطلاعاتی که نتایج مهمی از قبیل درد یا یک حس خوشایند ایجاد می کنند مغز توانایی خودکاری در تقویت و ذخیره سازی مسیر های حافظه دارد . این همان حافظه مثبت است که ناشی از تسهیل (در بالا توضیح داده شد) مسیر های سیناپسی می باشد که این فرایند حساس شدن حافظه نامیده می‏شود.
نتیجه گیری: برای ماندگارشدن هرچیز در ذهن ، به تکرار نیاز است.

به عنوان نمونه، اگر آنقدر جدول حل کرده‌ اید که حتی توی خواب هم می‌ توانید این کار را انجام دهید، موقع آن است که خود را به چالشی جدید بکشانید خرید لوازم خودرو تا بتوانید توانایی مغزتان را به بهترین نحو پرورش دهید در محیط اطراف و جهان اطراف تان، اینکه آنچه در اطراف تان می‌گذرد، چگونه اتفاق می‌ افتد و چگونه شما می‌ توانید آن را بفهمید باعث می‌شود مغزتان با سرعت بالاتر و موثرتری  کند. به کار بستن مواردی که در این مطلب آمده است، به شما کمک می‌کند به خواسته‌ ای که درباره پرورش هوش و حافظه‌ تان دارید، برسید.