كمبود هر كدام از ویتامینهای B1 , B2 , B6 , B12 و اسید فولیك باعث كمبود انرژی در مغز می شود كه حاصل آن گیجی و كج خلقی و اختلال در تفكر، تمركز، یادآوری و عكس العمل است.

غذاهای غنی از ویتامینهای B شامل شیر بدون چربی و ماست، سبوس گندم، موز، غذاهای دریایی، حبوبات كامل و نخود فرنگی هستند یك میزان متعادل از مواد معدنی و ویتامینها مصرف كنید.

ویتامینهای ضد تحلیل مغز:

مغز بیشتر از هر عضوی از بدن اكسیژن مصرف می كند این سبب تولید مقدار زیاد رادیكالهای آزاد می شود كه در نهایت سبب صدمه زدن به سلول های مغزی می شود. فرسودگی ناشی از رادیكالهای آزاد سبب از دست رفتن تدریجی حافظه شود. خوشبختانه بدن یك ضد رادیكال آزاد دارد كه شامل ماده مغزی آنتی اكسیدانت كه در رژیم دارای ویتامینو C موجود است این رژیم غذایی رادیكالهای آزاد را غیر فعال می كند.

برای اینكه دفاع آنتی اكسیدانت را تقویت كنید هر روز 5 تای ( ترجیحاً هر 9 تای ) خوراكیهای زیر را مصرف كنید:آب پرتقال، توت فرنگیها، هویجها، اسفناج، طالبی و میوه و سبزیجات تازه دیگر.

استراتژی خوردن برای تقویت مغز:

مقدار مصرف كافئین خود را متعادل كنید.

از این غذاهای مغذی در رژیم غذایی خود استفاده كنید. گوشت قرمز بدون چربی خشكبار و نخود فرنگی، سبزیجات با برگ سبز تیره، زرد آلو خشكه، شیر بدون چربی ماست بدون چربی، سبوس گندم، موز، غذاهای دریایی، حبوبات كامل، نخود فرنگی، آب پرتقال، توت فرنگی، هویج، اسفناج، طالبی و دیگر سبزیها و میوهای تازه.

 

اطباء از آرد و هسته‌ میوه سنجد با هم آسیاب شود مصرف خوراكی آن بیماری آرتروز را درمان می‌كند. مصرف سنجد براى درمان و جلوگیرى از عوارضى مثل زخم روده، سرفه‌هاى حاد گرم، سردرد و اثر رطوبت نافع است.
این میوه در طب سنتی به عنوان تانن قابض است و در معالجه بیماریهای دندان، لثه و دندان مصنوعی در درمان زخم معده موثر است.