دریاچه پری زنجان

دریاچه زیبای پری یا خندقلو که در محدوده شهرستان ماهنشان واقع شده، از زیباترین جاذبه‌ های طبیعی شهرستان ماهنشان است و تقریبا تنها دریاچه طبیعی کل استان زنجان به حساب می آید که با چشم انداز بسیار زیبایی در میان یک دشت وسیع سرسبز گسترده شده است. خرداد ماه و تیر ماه بهترین ماه های سفر به این منطقه هستند و می توان آن را یک مقصد عالی برای سفر تابستانی به زنجان به حساب آورد. البته دقت داشته باشید که از این دریاچه حفاظت زیادی صورت نمی گیرد و اگر به آن سفر کردید آسیبی به محیط زیست وارد نکنید تا دریاچه پری همانند اسمش تبدیل به افسانه نشود.

رودخانه قزل اوزن زنجان

قِزِل ‌اوزَن یکی از طولانی ‌ترین رودخانه ‌های ایران است که از کوه ‌های کردستان و استان آذربایجان شرقی سرچشمه گرفته و به دریای خزر می ‌ریزد. قزل اوزن به معنی رودخانه بزرگ و شکوهمند می‌ باشد. رودخانه قزل اوزن زنجان از سمت جنوب به صورت مارپیچی، ماهنشان، خدابنده و شمال غرب را دور زده و سپس وارد محدوده خلخال و میانه می گردد و با گردش به طرف شرق در منطقه طارم علیا (آب ‌بر) دوباره وارد خاک استان زنجان و شهرستان طارم می‌ شود و آنگاه از شهرستان طارم دهستان گیلوان از توابع استان زنجان خارج گردیده و با دریافت شاخه شاهرود در شهر منجیل، به اسم سفید رود به سمت شمال جریان یافته و به دریای خزر سرازیر می‌ شود. زمین های اطراف رودخانه حسابی سرسبز شده و در بسیاری از نقاط به عنوان کشتزار و باغ از آن ها استفاده می شود.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان

در سفر تابستانی به زنجان کافی است از مرکز این استان ۱۸ کیلومتر به سمت شمال غربی پیش برویم تا به این منطقه حفاظت شده برسیم. گونه های جانوری متعددی ساکن دشتی به نام سهرین در منطقه هستند که در میان آن ها می توان به با ارزش ترین و زیباترین آهوی ایرانیاشاره کرد. از دیگر موجودات آن  گرگ، بز وحشی، خرس قهوه ای، پلنگ، انواع پرندگان مهاجر و بومی مثل کبک، عقاب طلایی، قرقی، شاهین و تیهو، انواع خزندگان مثل مارها و انواع ماهی ها  که در رودهایی که از این منطقه گذر می کنند، می باشند. از جمله جاذبه های  منطقه  حفاظت شده سرخ آباد چشمه آب گرم و آب معدنی وننق، یخچال طبیعی ولیدر، چمنزار سرد آب و آبشار سرخه مشه می باشند.

آبشار دگاهی زنجان

آبشار در ۴ کیلومتری غرب روستای دگاهی در منطقه طارم قرار دارد. ارتفاع آبشار ۲۱۲۴ متر بالاتر از سطح آب های آزاد جهان است. روستای دگاهی اما با این موهبت های طبیعی از محروم ‌ترین روستاهای بخش مرکزی شهرستان زنجان است. این مقصد سفر تابستانی به زنجان ۱۲ کیلومتر با روستای سهرین فاصله دارد  و در اطراف آن نیز روستاهای زیادی دیده نمی ‌شود. دگاهی از توابع دهستان تهم می باشد و برای تامین امکانات مورد نیاز اهالی آن به روستای سهرین وابسته هستند. دسترسی به روستای دگاهی نیز از روستاهای سهرین است. شغل اکثر اهالی روستا دامداری است. برای دسترسی به این آبشار باید از زنجان به روستای سهرین بروید سپسقیمت خودرو ایرانی وارد جاده خاکی شوید و راه را به سمت روستای دگاهی پیش رفته و پیش از رسیدن به آن وارد دره سمت چپ جاده شوید.